torsdag 30 november 2017

Råsaften i mitt missbruk

Jag ska vara ärlig, jag har ett problem. Det är inget jag skriver för att vara koketterande utan det är ett verkligt bekymmer i mitt liv. Det är något som sker framför allt under vissa perioder i mitt liv. Helgen som var erbjöds jag den kraftigaste av silar, själva råsaften i mitt missbruk. Black Friday.

Egentligen vet jag inte vad som är min trigger. Om det är procenttecknet som suger min blick åt sig eller ifall det är paketeringen. Black Friday (BF) är nog den tradition vi importerat från staterna vilken är som mest skräddarsydd för mig. Inte för att vi följer den till punkt och pricka, i USA är det de fysiska butikerna som dominerar på BF, på nätet finns det videos där människor kastar sig över varandra och slåss med varann över mikrovågsugnar och tv-apparater. Det påminner mig mer om när jag långt fram såg Slayer på Ullevi 2011 än valfri mellandagsrea jag besökt. Hade vi följt traditionen här i Sverige så hade jag nog klarat mig, jag är ingen stor shoppare när det kommer till att åka runt till olika varuhus. Men om jag får sitta tryggt på min kammare och bara klicka lite. Ett klick, två klick. 1200 kronor, 4500 kronor. Då går det lättare. Jättelätt faktiskt. Det är nästan som att jag bara kan välja gratis vad jag vill ha. Nästan. Betala i januari.

Ja jag har alltid varit en torsk när det kommer till att byta ut gamla prylar mot nya blanka saker (nej, jag kastar inte de gamla, de kan vara bra att ha). Om mitt minne inte sviker mig så är det tredje året som BF manglas ut i Sverige och jag skulle gissa att jag under de två åren som varit utan problem bränt en månadslön. Åtminstone en halv. Har sällan hittat så mycket bra saker som under dessa 72 timmar av Sodom-shopping. Prisjakt har varit mitt Gomorra, var jag än vänt mig har det funnits sexigare dealar i drivor. Priskurvor som pekat rakt… ned. Förstås. Jag vakade in BF som om jag vore ett barn som inte kunnat sova inför julafton. Eller mer som en desperat själ som pantat ihop till en ny flaska t-röd. Det är en mer rättvis bild av sinnestillståndet. 


Och så började det hårda arbetet. Jämförandet. Det maniska klickandet. Men jag upptäckte något efter en stund. Jag var inte särskilt intresserad. Det var inte för att jag inte hittade något, jag kände bara inte något sug alls för att handla något. Tredje gången gillt! Detta är en ny känsla för mig. Jag har ett förhållande till pengar som andra människor har till AIK. Bara bort ur mitt liv! Det kanske är ett tecken på mognad. Jag tror dock inte det betyder att jag är ren. Än. Men jag tog i alla fall inte en överdos av kredit på Black Friday.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar